Moscow’s New Rules

Islands of press freedom in a country of control

BY ADAM FEDERMAN

Late last summer, Ilya Barabanov, a young Russian editor, posted a
laconic message on his Web site under the heading, “A Long Story.”
A couple of weeks earlier, Russia’s Constitutional Court had ruled,
unsurprisingly, that Barabanov’s wife and former colleague, Nata-
lia Morar, could not re-enter the country. “In all honesty, I don’t
know and won’t try to predict when Natalia will return to Rus-
sia,” Barabanov wrote. It was the final chapter in a case that had

begun in 2007, when Morar was detained at a Moscow air-
port after a reporting trip to Israel. A Moldovan citizen who
had lived in Russia since 2002, she was sent, without expla-
nation, to Chisinau, the capital of Moldova. There she was
told she had been denied entry because she was a threat to
the security of the state.

Morar was deported not long after publishing a series of
articles in The New Times, a weekly Russian newsmagazine
that specializes in long-form investigative stories, and which
spares little in its criticism of the Kremlin. Based on anony-
mous sources within the Ministry of Internal Affairs, the
articles portrayed an elaborate money-laundering scheme
that included some of Russia’s top banks, high-level officials,
and the Austrian Raiffeisen Zentralbank. She also alleged
that the 2006 contract killing of Andrei Kozlov, head of
Russia’s central bank, was tied to his ongoing investigation
of the very same activities—an assertion that the Austrian

Interior Ministry later said could not
be ruled out.

The story touched a nerve. Morar
said that after it was published she
received a warning from sources close
to the FsB, Russia’s security and coun-
terintelligence service, who told her,

“There is no need to end your life with

an article—someone might simply wait
for you at the entrance to your apart-
ment building, and they will not find
a killer afterward.” This was a good
summation of what has happened to
several investigative reporters in Rus-
sia, including Dmitry Kholodov in 1994,
Paul Klebnikov ten years later, and Anna
Politkovskaya in 2006.

In a last bid to attain citizenship and
return to Russia, Morar married Bara-
banov in Moldova and the couple flew
to Moscow together in February 2008.
They were detained for three days at
Domodedovo airport, until Morar was
again sent back to Moldova, where she
still lives. On his blog, Barabanov said
that they would continue to appeal the
decision. He ended on a note of opti-
mism, saying that Morar had not given
up journalism and that he was certain
she would return to Russia someday.

Barabanov is the twenty-four-year-

old political editor of The New Times,
which was launched in 2007, not long
after the killing of Politkovskaya. It has
taken on highly sensitive stories, from
the poisoning of Alexander Litvinenko
to the murder of Kozlov, the head of the
central bank, to the Russian-Georgian
war. He has a barely visible goatee and
blond hair that falls over his eyes, and
looks more like any number of Mos-
cow’s young students than the husband of an exiled dissident.
A recent graduate of Moscow State University’s journalism
school, he’d intended to be a sports reporter. But he started
working for the well-known opposition newspaper, Novaya
Gazeta, during college and went on to one of Russia’s largest
news Web sites, gazeta.ru, before becoming a correspondent
at The New Times.

When we met last year, Barabanov took me to a T.G.I.
Friday’s on Moscow’s busy Tverskaya Street, which hap-
pens to be in the same Soviet-era building that houses the
offices of Izvestia, a fiercely pro-government paper at the
other end of the ideological spectrum. Izvestia was relatively
independent throughout much of the 1990s and had a wide
readership among the intelligentsia. It published Yeltsin’s
dramatic appeal to the citizens of Russia to oppose what he
called the “reactionary” and “anti-constitutional” coup that
removed Gorbachev from power in 1991, and was openly

COLUMBIA JOURNALISM REVIEW 29



critical of the government during the first Chechen war. In
many ways, it followed the arc of several post-Soviet papers
that went from being Communist Party organs—Izvestia was
launched in 1917—to liberal pro-democracy newspapers.

Yet today, of Russia’s many dailies, and there are more
than four hundred, Izvestia, with its 235,000 readers, has
come to symbolize the failure of the Russian press and its co-
option by the Kremlin, a kind of return to the Soviet model.
It is owned by a long-time friend of Vladimir Putin and is
slavishly loyal.

Barabanov’s New Times, with 50,000 readers, in turn, is
privately financed and published by Irina Lesnevsky, who
made her fortune as co-founder of REN TV, one of Russia’s
last truly independent television stations. In 2005, though,
Lesnevsky and her son (a film producer) sold their 30 percent
holding, and the station has since been auctioned off to allies
of the Kremlin in what many view as a gentle takeover. But
Lesnevsky returned to the world of media and politics with
a rather daring gamble: to invest in a highly critical media

30 JANUARY/FEBRUARY 2010

venture at a time when most observers are lamenting the
death of free speech in Russia.

This is a common refrain and not surprising, given that
serious journalism in Russia faces a sobering list of chal-
lenges, not least of which are threats, assaults, and murder.
One might reasonably ask why there are journalists left in
Russia willing to take on investigative stories. As Thomas
de Waal, who covered the first Chechen war for The Times
of London and The Economist, told me, “For every journalist
who gets killed there must be twenty who decide that they’re
not going to write the story that they might have written.”

Yet important stories still do get covered. And when
reporters continue to face the threat of such reprisals for
their work there seems to be a paradox in the claim—made by
everyone from Putin to journalists themselves—that indepen-
dent newspapers and magazines have become irrelevant.

Meanwhile, a rapidly growing community of online read-
ers has made it increasingly difficult for the Kremlin to con-
trol the flow of information, even if the Web is hardly able to

Illustration by Tomasz Walenta



compete with state-owned TV. (Roughly 25 percent of the
population used the Web as of 2007, close to 60 percent of
Moscovites.) Financial reporting has also flourished lately.
And stories that in the past would appear only in opposition
newspapers—often on social issues such as hazing and abuse
in the military, Russia’s crumbling health care system, and
even reports from Chechnya and the North Caucasus—are
not uncommon in Russia’s relatively new glossy magazines.
Although the last two decades have been deeply troubling
for journalism in Russia, young reporters and independent
media continue to pursue stories that matter. On the occa-
sion of the one-year anniversary of The New Times in 2008,
Lesnevsky acknowledged the almost impossible task ahead of
her, and the possibilities, too. “A year has passed,” she wrote.
“Everyone is alive. And we’re even celebrating.”

IN RUSSIA, CIRCULATIONS SEEM TO RISE AND FALL ALONG
with political hopes. In 1990, when the reforms of the Gor-
bachev era reached their apex, daily newspaper circulation
in Russia was 38 million. By the time Boris Yeltsin left office
at the end of the decade—when press freedom was already
beginning to shrink and the economy had suffered a shocking
collapse—that number had fallen to just 7.5 million. Media
scholars often refer to the late perestroika years and the early
days of the Yeltsin regime as a golden age of Russian journal-
ism. Crowds of people could be seen waiting on line every
Wednesday for copies of the influential Moscow News.

Moreover, the public trusted journalists. They were seen
as public servants and truth tellers. According to Andrei
Richter, director of The Moscow Media Law and Policy Insti-
tute, many journalists were elected to national, regional, and
city offices. Argumenty i Fakty, once the country’s largest
mass circulation weekly and still popular, had fourteen staff
members elected to public office. In his study of media and
power in post-Soviet Russia, Ivan Zassoursky, a professor at
Moscow State University’s journalism school, says that in the
late 1980s the concept of a fourth estate was just beginning to
take hold. “It was a very exciting period,” Richter told me.

The ebullience of that period, however, was quickly off-
set by skyrocketing inflation. Newspapers were forced to
accept state subsidies early on, creating a dynamic that has
become increasingly politicized under Putin. Meanwhile, a
number of wealthy oligarchs bought media outlets during
the 1990s, paying journalists well and providing a measure
of independence. By the Putin era, only oligarchs close to the
Kremlin could survive.

The problems Western media face—from budget cuts to
the impact of the Web—exist in Russia too. But in Russia the
foundation was already shaky. And there is no deep tradi-
tion of long form investigative reporting, or the institutions
to support it. “We failed to create a new kind of journalism”
during the 1990s, Alexey Munipov, editor of Bolshoi Gorod,
an alternative bimonthly Moscow paper, told me. Reader-
ship declined.

And in recent years, it has declined further and adver-
tising revenue has plummeted. In the last year alone, daily
papers in Russia lost 17 percent of their readers, and a recent

TNS Gallup survey showed that less than 10 percent of the
population bothered to read dailies between December 2008
and April 2009. (In most European capitals the same figure
is closer to 50 percent.)

The legacy of a “pay to play” model dating from the oli-
garch-dominated era of the ’90s, in which newspapers and
magazines accept money for “articles,” has further weakened
public trust. Called dzhinsa (Russian for “blue jeans”), the
practice has become institutionalized; newspaper managers
or editorial board members are often paid directly. “Newspa-
per type has become the weapon of the banker and the politi-
cian,” a journalist wrote in the mid-1990s. “The journalist has
been transformed into a mouthpiece.” The public has become
so suspicious of placed articles that reporting or reviews are
often assumed to have been paid for. Maxim Kashulinsky, the
thirty-six-year-old editor of Forbes Russia, says he still has
to persuade people that Forbes doesn’t sell entries to its list
of Russia’s one hundred richest businessmen.

Perhaps worse has been the state’s gradual domination
of print publications. First, over the course of Putin’s presi-
dency, a number of large-circulation dailies, including Kom-
somolskaya Pravda, Kommersant, and Izvestia were sold to
Kremlin-friendly business groups, including the state-owned
gas monopoly Gazprom. At the same time, state subsidies
for newspapers gradually became tied to content and ide-
ology. Until a few years ago, Russian newspapers received
uniform support from state and local budgets for print costs
and distribution, regardless of size or political orientation.
In 2005, however, a new law changed the funding system;
money would be distributed through a competition for grants
administered by the Federal Agency on Press and Mass Com-
munications. The grants were not based on objective criteria,
but on the kind of stories publications printed—whether they
were sufficiently sympathetic to those in power.

This has created a vicious circle: opposition papers don’t
even bother to compete for state funding, so the pool of appli-
cants has decreased; thus the loyal large-circulation dailies
get an ever-larger sum of federal money, which ultimately
allows them to undersell their competitors. And the resulting
wider circulation means they’re more attractive to advertis-
ers. The Kremlin’s approach to print media is simple, Richter
says: “If the press wants to help us, we shall help them. If the
press doesn’t want to help us or it’s against us, let them die.”

Meanwhile, access to information and sources within
the government has greatly diminished. This is particularly
true with the intelligence community. Andrei Soldatov, the
founder of the investigative Web site agentura.ru (modeled
on Steven Aftergood’s Project on Government Secrecy), has
covered the FsB and national security issues for more than
a decade. In the early 1990s, he says, intelligence agencies
feared that they would be disbanded, as happened to the
East German Stasi. In an attempt to preserve their power,
they established press offices to deal with journalists and
the public in the name of transparency.

But under Putin, a career intelligence officer and head of
the FSB from 1998 to 1999, those fears subsided and “the FsB
just decided to forget about this filter,” Soldatov said. Today,
the FsB gives out an annual award for the best book or film

COLUMBIA JOURNALISM REVIEW 31



about the security services and has been behind the produc-
tion of at least one major movie, Countdown, that was little
more than propaganda. According to Soldatov and others, the
FsB’s Center for Public Communications refuses to answer
media queries, despite a 2006 law that says they must.
Soldatov, who covered Beslan and the Nord-Ost theater
siege for various Moscow papers, confesses that over the last
couple of years he has found only a few new sources within
the FsB. At the end of our interview, in a noisy café not far
from the offices of Novaya Gazeta, where he once worked,
Soldatov takes out a copy of James Bamford’s The Shadow
Factory, a 400-page history of the U.S. National Security
Agency from 9/11 to the present. When he reads books like
this, based on a rich archive of documents and sources, he
says, it makes him jealous. Nonetheless, Soldatov and his
colleague Irina Borogan are working on a book about the
Russian security services to be published (in English) this
year, titled The New Nobility, a phrase coined by former FsB
director Nikolai Patrushev to describe leaders of the newly
empowered security service after Putin came to power.

IN THE YEARS SINCE PATRUSHEV SPOKE OF A NEW NOBIL-
ity, several high-profile journalists have been murdered in
spectacular contract killings, none of which have been suc-
cessfully prosecuted. In 2004, just three months after the first
issue of Forbes Russia was published, its founding editor, Paul
Klebnikov, was shot on a quiet street outside of the maga-
zine’s editorial offices. Two years later Anna Politkovskaya,
the reporter for Novaya Gazeta who wrote about war crimes
and human rights abuses in Chechnya, was shot in the eleva-
tor of her apartment building. During her trial, human rights
lawyer Stanislav Markelov and Anastasia Baburova, a twenty-
five-year-old Novaya Gazeta freelancer, were gunned down
inbroad daylight on a busy Moscow street (in November two
suspects, alleged to be members of an ultranationalist group,
were apprehended in the killing).

And those are only the most well-known cases. The Com-
mittee to Protect Journalists, whose estimates tend to be
somewhat conservative, has identified seventeen journalists
killed because of their work in the last nine years across Rus-
sia. In only one of those cases have the killers been convicted,
and the masterminds remain at large. In that same period, at
least forty journalists have been deported or refused entry to
the country. According to the committee, Russia is the third
most dangerous country in the world for journalists, trailing
only Iraq and Algeria. And it is somewhat unique. Executive
Director Joel Simon says that in most countries where press
freedom is deeply compromised, it is usually the result of
state repression (China) or violence and impunity (Mexico).
Rarely do the two merge as they have in Russia.

Yet lately the faint outlines of a new paradigm seem to be
emerging. Several independent magazines and newspapers,
including Newsweek, Forbes, The New Times, Vedomosti, and
Novaya Gazeta, have survived longer than might have been
expected given the circumstances. And they usually publish
what they want, free of interference from the state. At the same
time, Russia’s president, Dmitry Medvedev, has made a point

32 JANUARY/FEBRUARY 2010

of reaching out to critics, even granting Novaya Gazeta the
first full-length interview of his presidency, an unimaginable
gesture under Putin.

“We live on islands in Russia,” Maxim Trudolyubov, the
opinion-page editor of Vedomosti tells me in a quiet café not
far from the subway entrance where Markelov and Babu-
rova were shot last January. He’s referring to the large body
of state-controlled media—what he calls a continent—and
the small handful of independent newspapers and maga-
zines that publish freely. Last June, Vedomosti launched an
investigative desk, headed by Irina Reznik, a leading expert
on Gazprom, who writes frequently about Putin’s circle of
friends. “If you do it the right way, usually you can do it and
get away with it,” Trudolyubov says.

‘There’s nothing we
can’t cover. We can write
about Putin’s friends,
thank goodness. As long
as we have the evidence,
we can write about it

Outside of Russia, the best known of these “islands” is
probably Novaya Gazeta, a thin paper published three days
a week. Novaya Gazeta has a small but stable readership,
and focuses largely on investigations of abuses of power and
human rights, as well as corruption. Since its founding in
1993 by a group of about thirty journalists who parted from
Komsomolskaya Pravda, an influential and widely read tabloid,
the paper has taken a sharply adversarial tone. Four of its
reporters, including Anna Politkovskaya, have been killed.

In 2006, the paper sold 49 percent of its shares—to pay
salaries and debt—to Mikhail Gorbachev and Alexander Leb-
edev, a former KGB spy who recently acquired the London
Evening Standard and has served in the Duma as a member
of the pro-Kremlin United Russia party. Lebedev invested
$3.6 million of his own fortune in the paper. So, like The New
Times, Novaya Gazeta’s livelihood is largely tied to a single
investor. In May, Lebedev announced that he was unable to
pay staff salaries for a week after financial problems with his
German airline venture (though he had no problem paying
staff at the Evening Standard). At the same time, very few
tycoons are willing to risk their personal fortune on highly
politicized publishing ventures. For most, it would mean the
end of their business careers.

The most promising venture of the past decade appears
to be Trudolyubov’s Vedomosti, launched in 1999, not long
after the collapse of the ruble, with the backing of the Finan-
cial Times, The Wall Street Journal, and Independent Media,



which also publishes the English-language daily, Moscow

Times. “The appearance of Vedomosti has changed things and

moved them forward in a way Russian journalists were not
doing before,” says Arkady Ostrovsky, The Economist’s Mos-
cow bureau chief. “Some of the reporting that Vedomosti’s

done on people with Kremlin connections who have serious

financial interests has been outstanding.” Vedomosti, he says,
has achieved what few publications have been able to do in

Russia: create a documentary record of the Putin years.

In addition to Vedomosti, several Russian Web sites have
become increasingly important as both sources of informa-
tion and public forums. Newsru.com and grani.ru are the
pet projects of Vladimir Gusinsky and Boris Berezovsky,
respectively, exiled oligarchs and media moguls who were
early casualties of the Putin era. According to a 2008 Reuters
Institute report on the Web in Russia, both sites “carry gen-
erally reliable and often critical information and comment.”
Meanwhile, other large news sites—including gazeta.ru and
the liberal-leaning lenta.ru—have expanded their presence.

For now the Web is a largely unregulated and open space.
In 2007, when the FsB unofficially tried to force Moscow
Internet providers to block access to a host of Web sites,
including kasparov.ru, a political news site founded by Garry
Kasparov, the chess legend, only a handful acquiesced. Oleg
Panfilov, director of Moscow’s Center for Journalism in
Extreme Situations, who is working on a study of the Inter-
net and freedom of speech in Russia, says that even though
the authorities are starting to use legal measures, such as a
relatively new law against extremism, to intimidate and even
silence bloggers, it is too late for them to turn the Web into a
kind of state-run media monopoly. “It is technically impos-
sible to control the Internet in Russia,” he told me. Unlike
China, Panfilov says, Internet service providers in Russia are
privately owned, and have largely resisted efforts on the part
of the state to manipulate content.

The Web is also becoming an increasingly important plat-
form for print media. One of Russia’s most promising publish-
ing ventures, both online and in print, is Bolshoi Gorod (Big
City), a city paper devoted to art, culture, and politics. Owned
and published by Afisha, a successful arts and entertainment
weekly, Bolshoi Gorod is openly liberal but far less antagonis-
tic than The New Times. When 1 visit, Bolshoi Gorod’s small,
one-room office resembles the post-production space of a
college newspaper or literary journal, with half-empty coffee
cups on every surface and a foosball table covered with old
issues. Munipov says the paper’s founders imagined Bolshoi
Gorod as a kind of Moscow Village Voice: a free, black-and-
white weekly. Nearly eight years later the paper, published
in an oversized art-house format, comes out every two weeks,
in color, and costs about forty rubles (about $1.30), and is
accompanied by a simple, appealing Web site.

Alexey Munipov, at thirty-two the oldest editor at Bolshoi
Gorod, says that the publishers are generally supportive of
what they do—long-form narrative journalism—but would
prefer if they focused more on lifestyle issues. “Nobody tells
you that you cannot write something;” Munipov says. “But
you know that if you write about certain things, there will be
problems.” Yet it has its journalistic triumphs.

In August 2008, two weeks after Russia’s war with Geor-
gia came to an end, Bolshoi Gorod published a striking twenty-
four-page collection of first-person accounts of the conflict
that Munipov says people still reference. He doesn’t feel the
issue was particularly dangerous, nor was it overtly political,
but it challenged the monochromatic view of the war that
the Kremlin put forward on state-run television and online
through its own army of paid bloggers (a relatively new phe-
nomenon). According to Thomas de Waal, the author of two
books on Chechnya, it provided some of the best eyewitness
reporting on the war.

The paper’s editor in chief, Philip Dzyadako, is twenty-
seven, and its style and content reflects a youthful sensibility.
Like Barabanov, Dzyadako is part of the first truly post-Soviet
generation of journalists; they’ve come of age under both the
rise of Vladimir Putin and the Web.

“They definitely are in conflict with the older generation.
They’re in conflict with both the Soviet approach and the cor-
rupt, paid-up-to-the-gills, nineties approach,” Michael Idov,
the former Russia! editor and a contributor to Bolshoi Gorod,
told me. “And this is why I’'m really optimistic about maga-
zines like Bolshoi Gorod. What they do is they tell individual
stories instead. A mosaic of what Russian life is really like
does gradually reveal itself from the stories that they tell.”

In a recent column, Forbes Russia editor Maxim Kashu-
linksy wrote that, “The dynamics of Russian media are
hard for outsiders to understand.” He was referring to the
dichotomy that has emerged between the increasingly pow-
erful state-controlled media and the handful of independent
newspapers, magazines, and Web sites that usually publish
without interference. There is little to suggest that this imbal-
ance will change soon, but Kashulinsky remains optimistic.

“There’s nothing we can’t cover;” he told me in his small office
on the outskirts of Moscow, which he shares with two deputy
editors. “We can write about Putin’s friends, thank goodness.
As long as we have the evidence, we can write about it.”

The greatest obstacle journalists face, he says, is penetrat-
ing the closed worlds of business and politics in Putin’s Rus-
sia. Still, in August 2008 Forbes Russia published a sharply
written profile of Yuri Kovalchuk, a long-time friend of Putin
who has amassed a vast personal fortune through the acquisi-
tion of state-owned assets, as well as a sizable media empire
that includes Izvestia and REN TV. Today, as head of Bank
Rossiya, Kovalchuk is worth roughly $15 billion.

There are stories Forbes won’t pursue, but that has more
to do with a lack of resources—they have roughly twenty
editors and reporters—and access to information than to
the sensitivity of the subject matter itself. Kashulinsky says
he’s had to turn promising stories down simply because he
knows they’d stretch the magazine’s limited budget and he
doesn’t have the resources for projects that would likely only
lead to dead ends. When I ask him if he can provide me with
some examples he pauses and says, “There are several, but
someday we’ll do them.” cJr

ADAM FEDERMAN, a Russia Fulbright Fellow in 2003-2004, is a journal-
ist based in New York City. Research support was generously provided
by the Investigative Fund at The Nation Institute.

COLUMBIA JOURNALISM REVIEW 33



